מה עומד מאחורי המכשיר שמקרר לכם את האוכל? איך הוא פועל?

ישנם מכשירים חשמליים שאנו עושים בהם שימוש מדי יום, לעתים כמה פעמים ביום, ואין לנו מושג כלל כיצד הם עובדים.

כך לדוגמה: המקרר.

אנו משתמשים במקרר כל הזמן למעשה.

הוא מחובר תמיד לשקע החשמל כדי לייצר לנו את הטמפרטורה הנדרשת לשמירה על האוכל שלנו.

באזור של המקפיא מציע תא קירור בטמפרטורה נמוכה ביותר בעוד תא המקרר הרגיל מנותב לטמפרטורה המתאימה לצורך קירור ושמירה על חומרי הגלם והאוכל ומבלי שיצטברו בו חיידקים, עובש ווירוסים שונים.

יש כמה טכנולוגיות המשמשות לצורך קירור אולם זו שנדבר עליה היום והיא גם הנפוצה ביותר במקררים מכל הסוגים היא באמצעות מערכת גז סגורה.

 

בקצרה – איך עובד המקרר?

איך זה עובד? לא בטוח שתזכרו את כל הפרטים אבל הרעיון בהחלט מעניין

איך זה עובד? לא בטוח שתזכרו את כל הפרטים אבל הרעיון בהחלט מעניין

המקרר עובד באמצעות מערכת גז סגורה.

חלקי המקרר המרכיבים אותו דוחסים גז קירור, מצננים אותו והופכים אותו לנוזל.

הנוזל עובר בצינורות ומקרר את תא הקירור באמצעות סוללת קירור הנמצאת בסמוך למקפיא.

משם הנוזל עובר תהליך נוסף חזרה לגז על ידי הרחבת השטח שלו והוא חוזר אל המדחס ממנו יצא בהתחלה.

מדובר בתהליך מחזורי של עיבוי ואידוי של גז, כאשר בדרך הוא מבצע תהליך של קירור בהתאמה לווסת הטמפרטורה במקרר.

לבסוף הגז שהפך לנוזל חוזר להיות גז והתהליך חוזר חלילה כדי לספק לנו אזור קריר להחזיק בו את המזון והשתייה שלנו.

 

החלקים החשובים במקרר:

  • מדחס – זהו המנוע שדוחס את הגז בהתחלה, מייצר את החום הנדרש לחימום הגז ודוחס את הגז אל הצינור המעביר אותו אל המעבר.
  • מעבה – אותה מערכת של צינורות שקולטת את הגז הדחוס ומקררת אותו כדי להפוך אותו למצב צבירה נוזלי.
  • מאדה – לאחר שהגז הפך למצב צבירה נוזלי הוא עובר אל המאדה המורכבת ממערכת צינורות עבה יותר כדי לאפשר לגז הדחוס להתפשט ולחזור להפוך מנוזל לגז.
  • תרמוסטט – גוף הבקרה השולט על מערכת הקירור ומנטר את הטמפרטורה לפי ההגדרות שלנו.
  • גוף חימום – המסייע בהפשרה של הקרח המצטבר על המאדה אחת לכמה שעות כדי לשמור על התהליך המחזורי.
  • מאוורר – מסייע בהעברת אוויר קר אל תא הקירור.

 

וכעת מעט בפירוט – כיצד זה עובד?

אם כן, במידה ואתם רוצים להבין קצת יותר לעומק כיצד זה עובד נשתדל להסביר זאת בקצרה:

המדחס הנמצא בחלקו האחורי של המקרר הוא מנוע הדוחס את הגז אל המעבה.

המעבר היא מערכת צינורות דקה וצרה מה שהופך את הגז לדחוס וחם מאוד.

אותו גז דחוס עובר אל המאדה אשר מורכב מצינורות רחבים יותר המאפשרים את ההתפשטות של הגז וחזרתו ממצב נוזלי לגז.

בתהליך זה משוחרר אוויר קר לאזור תא הקירור כאשר התרמוסטט הוא זה שמווסת את כמות הנוזל המשוחררת למערכת האידוי ומווסת את הטמפרטורה בתא הקירור.

 

לבסוף הנוזל חוזר להיות גז שחוזר את המדחס והתהליך ממשיך בפעולה מחזורית.