יוסי פרת מציג – טיפים לקניית מקרר ביתי חדש

• איזה סוג מקרר לקנות ובאיזה נפח?

• איזה מקרר כדאי לקנות?

• האם כדאי לרכוש מקרר עם מקפיא עליון או תחתון?

• אילו פירמות שולטות בשוק כיום?

• ומה באמת חשוב לדעת לפני שמצטיידים בבן בית חדש למטבח?

קצת היסטוריה

המקרר הוא המצאה שמלאו לה השנה בדיוק 100 שנה. ראשית ייצורו בשנת 1913. הרעיון תמיד פעל על מכנה משותף שלא השתנה מאז ועד היום. המבנה עבר הרבה מאוד שינויים והמפרט הטכני השתפר עם השנים. ממוצר מותרות הפך המקרר למוצר חובה בכל בית בחברה המערבית של ימינו. למעשה, כיום המקרר תופס מקום של כבוד בתור אחד ממוצרי החשמל החשובים ביותר בביתנו. אם כן, לפני שניגשים לרכוש מקרר חדש, כדאי להצטייד בתובנות בתחום שיכולות לסייע לכולנו ותקווה לדחות חזיון זיו פניו של הטכנאי לצורך תיקון מקררים בשנים הקרובות.

נפח וקיבולת – בחלל הפנימי של המקרר

לרוב נוהגים בתי האב בישראל לרכוש מקרר שקיבלת הנפח שלו היא לפחות 500 ליטרים. בשנים האחרונות 600 ליטרים הוא ה-"500 החדש". כמו כל מוצר חשמלי, ככל שהמוצר גדול יותר כך גדלה צריכת החשמל שלו. היזהרו ממוכרים "חלקי לשון" אשר ינסו למכור לכם מקרר תוך שהם מציינים את הנפח שלו במידות אחסון ברוטו ולא נטו. את המפרט הזה ניתן לראות גם על מדבקה המודבקת על המקרר בדרך כלל בחלקו האחורי.
יוסי פרת - טכנאי מקררים מקצועי

גודל פיזי

ברוב הבתים קיימת נישה בה מוצב המקרר. אל תסמכו על "מידת עין" – חובה למדוד מידה מדוייקת של אותה נישה. בכל מקרה, אם השטח שלכם מוגבל (כמו רובנו) מומלץ ביותר למדוד גובה, רוחב ועומק של האזור המיועד למקרר. חשוב לזכור(כפי שציינו במאמרים קודמים): חובה לשמור על מרווח של 15 סנטימטר לפחות בין גב המקרר לקיר – לצורכי איוורור. בצדדים יש לתת חופש של לפחות חמישה סנטימטרים לפתיחה מלאה של דלתות המקרר. כמובן שלא למקם את המקרר במקום בו קופחת השמש כל היום – טעות נפוצה.

לגבי הגודל הפיזי – טיפ חשוב ביותר

יש למדוד את דלת הכניסה ואת כל מעבר המסדרונות בבית. ישנם כמעט 20 גדלים של מקררים. ישנם מקררים שיוכלו להיכנס אליכם לבית רק אם תשברו את הקיר – וזה לא ממש מה שתרצו – יקר וחשוב ככל שיהיה המקרר. מצד שני אין דבר יותר לא נעים מאשר מוביל שמגיע אליכם עם מקרר ופשוט לא יכול לחצות את דלת הכניסה או מסדרון פנימי – גם לאחר שפירק את דלתות המקרר.

מדפים שלא עפים או מתכופפים

כיום כל המדפים במקרר נשלפים וניתנים לניקוי, כמו גם לשינוי מודולרי של גדלי המרווחים בתוך המקרר עצמו. נדיר למצוא מקרר מן הפירמות הממותגות בו לא ניתן לשנות את מיקומי המדף. המדפים של היום רובם בנויים מזכוכית מחוסמת עם או בלי מסגרת חיצונית. חלקם נכנסים בצורה ישירה וחלקם בשיטה של תלייה פנימית בתוך המקרר.
לא מומלץ לרכוש מקרר שבו לא ניתן לנייד את המדפים, במידה שקיים כזה עדיין בשוק. מדוע לא? מפני שתמיד קיים צורך באחסון של סיר גדול או כל פריט הדורש מקום רב יותר מן הממוצע. חשוב מאוד לבדוק שהמדפים חזקים דיים על מנת לשאת משקל כבד.
כדאי לשים לב למידוף בדלתות המקרר – האם הם כוללים מספיק תאים לאחסון מוצרים בדלת כמו מדפים לביצים, אחסון בקבוקים בדלת ושאר פתרונות אחסון הרצויים לכם. מאוד רצוי שמדפי הדלת יהיו גם הם מודולריים וניתנים לפירוק.
במקררים החדשים כמו LG למשל – קיימים מדפי SPILL STOP מתכווננים הנשלפים קדימה ואחורה מאמצע המדף ומאפשרים שינוי בחלוקה הפנימית של המקרר ומונעים מעבר נוזלים ממדף אחד למדף שני.
בתאי ההקפאה החדישים על פי רוב אין מדף צידי בחלקה הפנימי של הדלת – למי שזה מאוד חשוב לו חפשו דגם ובו יש מענה לצורך כזה.
ריבוי מדפים וחלל פנימי רחב - חשוב ביותר

די פרוסנט או נו פרוסט

זוכרים את גושי הקרח במקררים של פעם? זוכרים את תא ההקפאה "שנעלם" עקב גוש קרח ענק שחסם אותו? מקררים בהם התקיימה תופעה כזו מבוססים על שיטת DE FROST. הם קיימים עדיין בשוק – בעיקר למקררים עבור רווקים כ-"מקררי מדבקה" בעל נפחים של 200-280 ליטרים בדרך כלל. המקררים החדשים פועלים על שיטת NO FROST המחממת את הקרח אשר נוצר וממיסה אותו מייד כך שלא נבחין בקרח בכלל בגוף תא הקירור או תא ההקפאה.
כמובן שלא מומלץ לרכוש מקררי DE FROST למשפחה – אין בכך משום חסכון של ממש וחוסר הנחות בניקיון השוטף של המקרר הוא גדול (נדרשת הפשרה כללית של המקרר לפחות אחת לחצי שנה להמסת הקרח).

מקפיא תחתון או מקפיא עליון?

ובכן זה עניין של גישה ותפישה. יש כאלו שלעולם ירצו מקפיא עליון ויש כאלו שמאז השקתו של המקפיא התחתון פשוט לא רוצים לשמוע על שום דבר אחר. על פי רוב מקררים בעלי מקפיא עליון נחשבים לזולים יותר. קיימים בהם מדפים פנימיים ובדרך כלל גם מדף בדלת. מקפיא תחתון מאפיין מקררים מעל 650 ליטרים ועד 750 ליטרים. תא ההקפאה אמור להיות מודולרי. במקררים בעל 3 דלתות קיים תא הקפאה מרכזי אחד הבנוי כמו ארגז / מגירה, אלא אם כן רכשת מקרר SBS (ראו מטה) ובו חלוקה של דלת לכל אופציה.
יוסי בפעולה

מספר דלתות במקרר

כאן אנחנו נכנסים לעולם שלם שהולך ומפתח בשנים האחרונות יותר ויותר:
2 דלתות – מקרר קלאסי ובו מקפיא עליון ותא קירור פנימי. או תא ימני לקירור ושמאלי להקפאה וידוע גם בתור מקרר SBS – שפירושו  SIDE BY SIDE – מקררים אלו הם בעלי תאי אחסון צרים מוארכים ומלבניים ולא נוחים לאחסון רב שימושי.
3 דלתות – פופולארי לאחרונה בישראל – בחלק העליון קיימות 2 דלתות לתא הקירור ואילו חלקו בתחתון בנוי בתור מגירה אחת גדולה, כפי שציינתי למעלה.
ישנם מקררי 3 דלתות בעלי מחיצה אמצעית בתא הקירור ויש אשר מגיעים ללא מחיצה. המחיצה אמורה לסייע בארגון הפנימי של המקרר אך עקרות בית ישראליות רבות טענו בפני שהן מעדיפות את השטח הרחב הפתוח ללא הגבלת תנועה וגישה. היתרון הוא שכל המוצרים כאן הם בגובה שלכם – בגובה העיניים.
4 דלתות – הקרוי גם מקרר MULTI DOOR כאן קיימות גרסאות רבות – 2 למעלה ו-2 למטה, 2 דלתות קירור עליונות ו-2 תאי קירור תחתונים הקרויים מקפיא תחתון ומקפיא עליון הנשלפים בתור 2 מגירות נפרדות לחלוטין. בחלק מן הדגמים קיימת הפרדה בין התאים הללו המאפשרת שליטה בטמפרטורה של כל אחד מהם ובחלק התאים הם נפרדים בפתיחה אך משותפים בקירור. תאים מסוג אלו נוחים לגישה לילדים קטנים או לאנשים נמוכי קומה.
2 דלתות 3 או 4 - תלוי מה מתאים לכם
שליטה על טמפרטורה לפי אזורים
כיום גברה המודעות לצורך ברמות קירור שונות לכל מוצר מזון. ישנם מוצרים האוהבים קור וישנם שבדיוק להיפך. כיום קיימים מקררים ובהם מגירות בעלות בקר טמפרטורה. יש הסולדים ממגירות אלו עקב סיבוך יתר. לאלו בדיוק קיימים המקררים בעלי פיזור קור אחיד הידועים בשמות כמו Multi Air Flow  או  Surround Air Flow למשל. הפיזור של הקור אמור להיות אחיד לכל חלקי המקרר ללא הבדלי לחות וקור בין חלקי המקרר או בשל שימוש הכולל פתיחות דלת מרובות.
מקררים דיגיטליים
הם המקררים של העידן החדש. לרובם צג בקרה בחזית המקרר שם ניתן לשלוט על קירור המקרר ולקבל מגוון התראות כגון על מועד החלפת פילטרים וכדומה. תקבלו התראה גם על זה שהמקרר פתוח יותר מידי זמן וכדומה.
מקררים והציבור הדתי
לציבור הדתי ולציבור השומר על תורה ומצוות חובה לשים לב טרם רכישה של מקררים דיגיטליים בעיקר אך לא רק. כיום, בשל ריבוי שכלולים, נגרמות בעיות של שמירת שבת. למקררים הדיגיטליים יש מיני-מחשב פנימי הגורם לא אחת להתנגשויות הלכתיות. כך למשל, השארת תא פתוח גורמת להדלקה של נוריות חויי וצלילים. ברוב המקררים החדישים הקיימים כיום מתעוררות בעיות הלכתיות שונות הקשורות לשבת, ובעיקר בתחום של המאווררים. לדוגמא: בעת פתיחת תא ההקפאה נגרמת הפסקה פעילות של מאוורר תא ההקפאה. כנ"ל במקררים בעלי פיזור קור אחיד (על מנת לחסוך ולא לייצר קור שיצא החוצה). ישנם מקררים בהם ניתן העניין לניטרול, אך ישנם מקררים בהם רק טכנאי מקררים מוסמך יוכל לעשות זאת וגם לא תמיד. עקרונית (אך אל תראו בכך המלצה שלי), בחלק מן הדגמים ניתן לנתק או, למעשה, לגשר את המתג באמצעות יישום של פקק הלוחץ עליו תמידית. כמו כן, ניתן להדביק אותו בסרט דביק לפני השבת ויש אפילו יצרנים המספקים כיום כיסוי תקני ללחצן זה. עצתי היא לבדוק מראש ולהימנע לחלוטין מכל האילתורים הללו. לסיכום – טרם רכישה יש לברר את כל נקודות התורפה האלו ולוודא שכולן ניתנות לניטרול טרם שבת או חג. לקבלת מידע נוסף תוכלו לעשות שימוש בלחיצה על הקישור של מכון צומת להלכה וטכנולוגיה המסביר עניינים הלכתיים בנושא. אישית מומלץ לחפש מלכתחילה פיקוד שבת אוטומטי ומנגון המשכת מצב ובזה לפתור הרבה בעיות.
פופולאריים בשטח מבחינת אמינות
איכותיים ביותר:
למי שהכסף אינו פקטור הרי ש-סאב זירו SUB-ZERO נחשב למקרר איכותי ביותר וכמוהו גם  וייקינג Viking וכן אמנה AMANA בדגמי האיכות שלו.בקטגוריית המקררים לבית המשלבים נוחות, מחיר ואמינות נציין את:
אמקור AMCOR (המקורי המיוצר בישראל). אמנה AMANA ו-סמסונג SAMAUNG נמצאים על פי רוב בטופ – מדובר על מקררים מאוד פופולאריים ואהובים על הצרכן הישראלי. מדוע? יתכן שהשילוב של אמינות, צורה חיצונית מושכת ועיצוב המבנה, הם המשפיעים.עוד מקררים אמינים ונפוצים:
שארפ SHARP ו-פריג'ידר Frigidaire הוותיק.נראים בשטח בכמות יפה, אך לא מאסיבית:
פחות תדיר למצוא את GE ג'נרל אלקטריק, ווירפול Whirpool ואלקטרה ELECTRA, אך ללא ספק רוכשים גם אותם בארץ בכמות יפה.
מקרר אמנה לדוגמה
עד טיפים קטנים
• בר מים  – בגובה משופר יאפשר גישה נוחה לקנקנים ובקבוקים.
• מערכת קרח צרה – מאפשרת ניצול שטח רב יותר.
• ציפוי אנטי בקטריאלי – לפנים המקרר שומר על טריות המזון לאורך זמן.
• מדחס ליניארי – הינו חסכוני יותר בחשמל לעומת מדחס בעל 4 נקודות חיכוך.
• מערכת פילטריזציה – מנטרלת בקטריות, ריח וחיידקים.
• תאורת LED – חסכונית וקיימת כיום במקררים חדישים.
• אחריות מול אחריות מלאה – שימו לב לאותיות הקטנות. חברות רבות מציעות שנים רבות של אחריות, אך היא אינה אחריות מלאה. על אחריות מלאה ידרשו בדרך כלל תוספת מחיר. על פי רוב תינתן שנת אחריות מלאה אחת בלבד.

יוסי פרת טכנאי תיקון מקררים מוסמך: 052-2459306